Zvýšení jízdního komfortu pomocí semiaktivně řízených tlumičů – jízdní zkoušky

Obsah hlavního článku

Filip Jeniš
https://orcid.org/0000-0002-1753-1508
Ondřej Macháček
https://orcid.org/0000-0003-4720-6375
Tomáš Michálek
https://orcid.org/0000-0001-7776-6627
Patrik Staněk
https://orcid.org/0009-0006-0607-9938

Abstrakt

Tento příspěvek popisuje přínos semiaktivního řízení příčných a svislých sekundárních tlumičů v reálných podmínkách na vozu elektrické jednotky Škoda 10Ev („InterPanter“) oproti konvenčním pasivním tlumičům. Výsledky zkoušek ukazují výrazné zvýšení jízdního komfortu, a to zejména při vyšších rychlostech a na tratích s horší kvalitou. Při hodnocení ukazatelem středního pohodlí (NMV) dle normy EN 12299 se dosahovaná hodnota snižuje průměrně o 26 % na běžných tratích.

Podrobnosti článku

Jak citovat
Jeniš, F., Macháček, O., Michálek, T. a Staněk, P. (2025) „Zvýšení jízdního komfortu pomocí semiaktivně řízených tlumičů – jízdní zkoušky", Současné problémy v kolejových vozidlech, 27, s. 105–112. doi: 10.46585/spkv20252669.
Sekce
Články
Zaslán 2025-06-16
Přijat 2025-07-11
Publikován 2025-09-17

Reference

SPELTA, C., SAVARESI, S. M., CODECÀ, F., MONTIGLIO, M., IELUZZI, M. Smart-bogie: Semi-active lateral control of railway vehicles. Asian Journal of Control. Vol. 14 (2012), no. 4, s. 875–890. ISSN 1561-8625.

SHIN, Y. J., YOU, W. H., HUR, H. M., PARK, J. H. Semi-active control to reduce carbody vibration of railway vehicle by using scaled roller rig. Journal of Mechanical Science and Technology. Vol. 26 (2012), no. 11, s. 3423–3431. ISSN 1738-494X.

SHIN, Y. J., YOU, W. H., HUR, H. M., PARK, J. H., LEE, G. S. Improvement of ride quality of railway vehicle by semiactive secondary suspension system on roller rig using magnetorheological damper. Advances in Mechanical Engineering. Vol. 6 (2014), s. 1–10. ISSN 1687-8132.

OH, J. S., SHIN, Y. J., KOO, H. W., KIM, H. Ch., PARK, J. H., CHOI, S. B. Vibration control of a semi-active railway vehicle suspension with magnetorheological dampers. Advances in Mechanical Engineering. Vol. 8 (2016), no. 4, s. 1–13. ISSN 1687-8132.

KIM, H. Ch., SHIN, Y. J., YOU, W. H., JUNG, K. Ch., OH, J. S., CHOI, S. B. A ride quality evaluation of a semi-active railway vehicle suspension system with MR damper: Railway field tests. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers. Part F: Journal of Rail and Rapid Transit. Vol. 231 (2017), no. 3, s. 306–316. ISSN 2041-3017.

WU, Y., GAN, F., SHI, H., ZENG, J., CHEN, Ch., FENG, Y. Experimental investigations on the semi-active control of a valve-driven secondary lateral damper for a high-speed rail vehicle. Journal of Vibration and Control. Vol. 29 (2023), no. 13–14, s. 3025–3037. ISSN 1741-2986.

MICHÁLEK, T., JENIŠ, F. Modelling of secondary suspension for electric multiple unit. In: Computational Mechanics 2023: 38th conference with international participation, conference proceedings. Plzeň: University of West Bohemia, 2023, s. 116–118. ISBN 978-80-261-1177-1.

KUBÍK, M., STRECKER, Z., JENIŠ, F., MACHÁČEK, O., PŘIKRYL, M., ŠPALEK, P. Magneto-rheological yaw damper with short response time for railway vehicle bogie. In: International Conference and Exhibition on New Actuator Systems and Applications 2021, conference proceedings. VDE, 2021, s. 373–376. ISBN 978-3-8007-5454-0.

GONCALVES, F. D., KOO, J. H., AHMADIAN, M. Experimental approach for finding the response time of mr dampers for vehicle applications. In: International Design Engineering Technical Conference, conference proceedings. ASME, 2003, s. 425–430. ISBN 0-7918-3703-3.

GUO, Ch., GONG, X., ZONG, L., PENG, Ch., XUAN, S. Twin-tube- and bypass-containing magnetorheological damper for use in railway vehicles. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers. Part F: Journal of Rail and Rapid Transit. Vol. 229 (2015), no. 1, s. 48–57. ISSN 2041-3017.

STRECKER, Z., ROUPEC, J., MAZŮREK, I., MACHÁČEK, O., KUBÍK, M., KLAPKA, M. Design of magnetorheological damper with short time response. Journal of Intelligent Material Systems and Structures. Vol. 26 (2015), no. 14, s. 1951–1958. ISSN 1530-8138.

SAMMIER, D., SENAME, O., DUGARD, L. Skyhook and H∞ control of semi-active suspensions: Some practical aspects. Vehicle System Dynamics. Vol. 39 (2003), no. 4, s. 279–308. ISSN 0042-3114.

STRECKER, Z., ROUPEC, J., MAZŮREK, I., MACHÁČEK, O., KUBÍK, M. Influence of response time of magnetorheological valve in Skyhook controlled three-parameter damping system. Advances in Mechanical Engineering. Vol. 10 (2018), no. 11, s. 1–8. ISSN 1687-8132.

POUSSOT-VASSAL, Ch., SPELTA, C., SENAME, O., SAVARESI, S. M., DUGARD, L. Survey and performance evaluation on some automotive semi-active suspension control methods: A comparative study on a single-corner model. Annual Reviews in Control. Vol. 36 (2012), no. 1, s. 148–160. ISSN 1367-5788.

SAVARESI, S. M., SPELTA, C. Mixed sky-hook and ADD: Approaching the filtering limits of a semi-active suspension. Journal of Dynamic Systems, Measurement and Control. Vol. 129 (2007), no. 4, s. 382–392. ISSN 0022-0434.

EN 12299:2024. Railway applications – ride comfort for passengers- measurement and evaluation.

MACHÁČEK, O., KUBÍK, M., STRECKER, Z., ROUPEC, J., MAZŮREK, I. Design of a frictionless magnetorheological damper with a high dynamic force range. Advances in Mechanical Engineering. Vol. 11 (2019), no. 3, s. 1–8. ISSN 1687-8132.