Aktuální stav vazby dvojkolí–kolej ve výhybkách a křížení odbočného uzlu DPMB u ulice Ostravská
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Příspěvek shrnuje skutečnosti týkající se vzájemného vztahu dvojkolí–kolej a vyplývající z aktuálně získaných poznatků při zkušebním provozu nového odbočného tramvajového uzlu DPMB se svrškem z Vignolových kolejnic. Pro zajištění optimální vazby dvojkolí–kolej
bylo nezbytné při návrhu konstrukce v oblasti jednoduchých a dvojitých srdcovek navrhnout šířku žlábků odpovídající jmenovitým i mezním parametrům provozovaných dvojkolí. Při zkušebním provozu se pak objevily drobné technické problémy a bylo zapotřebí nalézt jejich příčinu a posoudit jejich závažnost. Analýza aktuálního vzájemného vztahu dvojkolí–kolej zde prokázala, že zmíněné problémy nepředstavují žádnou překážku pro používání tohoto typu výhybkových konstrukcí v podmínkách DPMB. Postupnou optimalizací údržby běžně provozovaných tramvají a sjednocením parametrů dvojkolí historických vozidel pak problémy zcela vymizí.
Podrobnosti článku
Reference
Vyhláška č. 173/1995 Sb. Vyhláška Ministerstva dopravy ze dne 22. června 1995, kterou se vydává dopravní řád drah, aktuální znění 9. 12. 2018.
Směrnice T01–r7. Údržba a opravy tramvají. DPMB, a.s., 26. 9. 2016.
HÁBA, A., KOHOUT, M. Posouzení aktuálního stavu vazby dvojkolí–kolej ve výhybkách a křížení na ulici Ostravská. Souhrnná výzkumná zpráva č. DP-02-20. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2020.