Význam referenčních scénářů při hodnocení aerodynamických efektů na železnici

Obsah hlavního článku

Emanuel Mergl

Abstrakt

Aerodynamika v železniční aplikaci je typickým příkladem problematiky, která se vyskytuje na rozhraní mezi vozidly a infrastrukturou, přičemž se oba systémy navzájem ovlivňují. Velikost efektů je ovlivněna i okolním prostředím, které reprezentují atmosférické podmínky nebo konkrétní provozní situace. To vyžaduje při analýze aerodynamických efektů definovat referenční podmínky nebo scénáře, ke kterým jsou výsledky vztaženy a v jejichž kontextu dále porovnávány nebo hodnoceny. Při experimentu je pak důležitá korekce nebo transformace naměřených dat na tento referenční stav. Článek stručně představuje příklady referenčních vozidel a infrastruktury při hodnocení aerodynamických efektů na širé trati nebo v tunelu. Jsou zmíněny referenční scénáře u vybraných témat aerodynamiky, poukázáno na specifické otázky při jejich aplikaci a uvedeny příklady vlivu okrajových podmínek na velikost některých efektů.

Podrobnosti článku

Jak citovat
Mergl, E. (2021). Význam referenčních scénářů při hodnocení aerodynamických efektů na železnici. Současné problémy V kolejových Vozidlech, 25, 191–198. Získáno z https://spkv.upce.cz/index.php/spkv/article/view/2730
Sekce
Články

Reference

ISO 2533. Standard Atmosphere. Geneva: ISO, 1975.

ČSN EN 14067-4+A1. Železniční aplikace – Aerodynamika – Část 4: Požadavky a zkušební postupy pro aerodynamiku na širé trati. Praha: ČAS, 2019.

prEN 14067-5. Railway applications – Aerodynamics – Part 5: Requirements and assessment procedures for aerodynamics in tunnels. Brussels: CEN, 2020.

ČSN EN 14067-6. Železniční aplikace – Aerodynamika – Část 6: Požadavky a zkušební postupy pro hodnocení účinků bočního větru. Praha: ČAS, 2019.