Faktory ovlivňující hodnocení výkonnosti tuhých maziv pro kontakt kolo–kolejnice

Obsah hlavního článku

Petr Voltr
Stanislava Liberová

Abstrakt

Mazání okolků je nástrojem řízení tření v kontaktu kola a kolejnice, jehož účelem je snížení opotřebení a hluku vznikajícího při styku okolku s bokem hlavy kolejnice. Jedním z možných řešení jsou tuhá maziva – tyčinky přitlačované ke kolům vozidla. Pro srovnávací hodnocení výkonnosti tuhých maziv je v normě EN 16028 předepsána, byť dosti volně, metodika využívající dvoukotoučového zkušebního stroje. Při těchto zkouškách je kontaktní dvojice kolo–kolejnice nahrazena dvěma ocelovými kotouči, které se proti sobě odvalují se stálým skluzem, přičemž se určeným způsobem přikládá a odnímá vzorek maziva. Příspěvek uvádí přehled problematiky, zkušenosti a poznatky vycházející z experimentální činnosti, která byla na Dopravní fakultě Jana Pernera realizována v posledních letech a která zahrnovala zakázky komerčního výzkumu pro dodavatele a výrobce tuhých maziv a modifikátorů tření.

Podrobnosti článku

Jak citovat
Voltr, P., & Liberová, S. (2021). Faktory ovlivňující hodnocení výkonnosti tuhých maziv pro kontakt kolo–kolejnice. Současné problémy V kolejových Vozidlech, 25, 391–398. Získáno z https://spkv.upce.cz/index.php/spkv/article/view/2754
Sekce
Články

Reference

GALAS, R. Friction Modification within Wheel-Rail Contact. Brno, 2018. Disertační práce. VUT v Brně, Fakulta strojního inženýrství. Dostupné z: http://hdl.handle.net/11012/70039

BUCKLEY-JOHNSTONE, L. Wheel/Rail Contact Tribology: Characterising Low Adhesion Mechanisms and Friction Management Products. Sheffield, 2017. Disertační práce. University of Sheffield, Faculty of Engineering. Dostupné z: https://etheses.whiterose.ac.uk/17291

SCHARF, T. W., PRASAD, S. V. Solid lubricants: a review. Journal of Materials Science. 2013, 48, 511–531. ISSN 1573-4803. DOI: 10.1007/s10853-012-7038-2

VAZIRISERESHK, M. R. et al. Solid Lubrication with MoS2: A Review. Lubricants. 2019, 7(7). ISSN 2075-4442. DOI: 10.3390/lubricants7070057

FASIHI, P. et al. Effect of graphite and MoS2 based solid lubricants for application at wheel-rail interface on the wear mechanism and surface morphology of hypereutectoid rails. Tribology International. 2021, 157, 106886. ISSN 0301-679X. DOI: 10.1016/j.triboint.2021.106886

FLETCHER, D. I., LEWIS, S. Creep curve measurement to support wear and adhesion modelling, using a continuously variable creep twin disc machine. Wear. 2013, 298–299, 57–65. ISSN 0043-1648. DOI: 10.1016/j.wear.2012.11.065

CHEN, H. et al. Assessment of lubricant applied to wheel/rail interface in curves. Wear. 2014, 314(1–2), 228–235. ISSN 0043-1648. DOI: 10.1016/j.wear.2013.12.006

EN 16028. Railway applications – Wheel/rail friction management – Lubricants for trainborne and trackside applications. Brussels: CEN, 2012.

prEN 15427-2-1. Railway applications – Wheel/Rail friction management – Part 2-1: Properties and Characteristics – Flange lubricants. Brussels: CEN, 2020.

LEWIS, R. et al. Towards a standard approach for the wear testing of wheel and rail materials. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit. 2017, 231(7). ISSN 2041-3017. DOI: 10.1177/0954409717700531

ZDRAVECKÁ, E., ONDÁČ, M., TKÁČOVÁ, J. The wear tribometer and digitalization of tribological tests data. Journal of Achievements in Materials and Manufacturing Engineering. 2013, 61(2), 321–326. ISSN 1734-8412.

GALLARDO-HERNANDEZ, E. A., LEWIS, R., DWYER-JOYCE, R. S. Temperature in a twindisc wheel/rail contact simulation. Tribology International. 2006, 39(12), 1653–1663. ISSN 0301-679X. DOI: 10.1016/j.triboint.2006.01.028