Výzkum a možnosti aplikace aktivního natáčení dvojkolí pro moderní tramvajová vozidla
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Tento článek se zabývá výzkumem a aplikací technologie aktivního natáčení dvojkolí do oblouku u moderních článkových tramvají. Tramvajové tratě v centrech měst totiž často obsahují oblouky s velmi malými poloměry, což vede k výraznému opotřebení kol a kolejnic, hluku a vibracím. Studie navrhuje integraci aktivního prvku, původně vyvinutého pro vozidla klasické železnice, do podvozků moderních článkových tramvají s neotočnými podvozky a poukazuje na výzvy při takovéto integraci.
Podrobnosti článku

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Přijat 2025-07-07
Publikován 2025-09-17
Reference
VRBA, J., KOLÁŘ, J. Možnosti aplikace aktivních prvků v kolejových vozidlech. In: Současné problémy v kolejových vozidlech: XXV. konference s mezinárodní účastí, sborník příspěvků. Pardubice: DFJP Univerzity Pardubice, 2021, s. 121–130. ISBN 978-80-7560-377-7.
Liebherr. Liebherr – Controlled Axle Steering (LiCAS). Online. YouTube. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=uutTVgqncoY. [citováno 2025-06-02]
LiCAS passes test successfully. Online. Liebherr. Dostupné z: https://www.liebherr.com/en/can/latest-news/news-press-releases/detail/licas-passes-test-successfully.html. [citováno 2025-06-02]
FU, B., BRUNI, S. Fault-tolerant design and evaluation for a railway bogie active steering system. Online. Vehicle System Dynamics. Vol. 60 (2022), no. 3, s. 810–834. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/00423114.2020.1838563. [citováno 2025-06-02]
HORŇÁK, R. EMA umí mazat či omezit rychlost. DP Kontakt. Roč. 23 (2018), č. 1, s. 12–14.
VRBA, J. Optimalizace algoritmu aktivního natáčení dvojkolí kloubové tramvaje v obloucích s velmi malými poloměry. In: Sborník příspěvků konference ŽELVA 2024. Praha: ČVUT v Praze, 2024, s. 73–85. ISBN 978-80-01-07332-2. Dostupné z: https://konferencezelva.cz/soubory/SBORNIK_final_ZELVA_2024.pdf. [citováno 2025-06-02]
VRBA, J. Reduction of wheel and rail wear by application of actuators in the primary suspension of an articulated tram. In: IRSA 2023: Tagungsband/proceedings. Hamburg: DVV Media group Eurailpress, 2024, s. 248–263.