Možnosti testování čel tramvají s ohledem na kolizi s chodcem
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Tato práce se zabývá některými důsledky připravovaného legislativního požadavku, který se týká konstrukce čel tramvají a vozidel lehké stavby s ohledem na kolizi s chodcem. Tato legislativa může vést k potřebě využití validovaného modelu figuríny, který prozatím není k dispozici. Je proto nastíněna možnost převzetí řešení z automobilového průmyslu.
Podrobnosti článku

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Přijat 2025-07-27
Publikován 2025-09-17
Reference
EN15227:2020. Railway applications – Crashworthiness requirements for rail vehicles.
TR 17420:2020. Railway applications – Vehicle end design for trams and light rail vehicles concerning pedestrian safety.
prEN 17420:2025. Railway applications – Vehicle front design for trams with respect to pedestrian safety.
Regulation (EC) No 78/2009 of the European Parliament and of the Council of 14 January 2009 on the type-approval of motor vehicles for the protection of pedestrians and other vulnerable road users, amending Directive 2007/46/EC and repealing Directives 2003/102/EC and 2005/66/EC. In: Official Journal of the European Union. L 35, 4.2.2009.
JEŽDÍK, R., KEMKA, V., KOVANDA, J., LOPOT, F., PURŠ, H., HÁJKOVÁ, B. Various Approaches to Reduce Consequences of Pedestrian−Tram Front End Collision. Online. PROMET ‒ Traffic&Transportation. Vol. 35 (2023), no. 2, s. 133–147. ISSN 1213–2489. Dostupné z: https://doi.org/10.7307/ptt.v35i2.81. [citováno 2025-06-05].
JEŽDÍK, R. Stanovení tuhostních charakteristik čelního skla tramvaje. In: Súčasné problémy v koľajových vozidlách – PRORAIL 2019: XXIV. medzinárodná konferencia, zborník prednášok, diel I. Žilina: VTS pri ŽU v Žiline, 2019, s. 283–290. ISBN 978-80-89276-58-5.