Zjednodušené dynamické modely v optimalizaci vypružení, část 2.
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Příspěvek se zabývá praktickým použitím zjednodušených dvouhmotových a tříhmotových tlumených dynamických modelů v optimalizaci návrhu vypružení kolejového vozidla. Text navazuje na předchozí příspěvek přednesený na XXVI. mezinárodní konferenci PRORAIL 2023 v Žilině.
Příspěvek se zabývá simulací jízdy dvouhmotového a tříhmotového tlumeného modelu na reálných nerovnostech s vyhodnocením různých ukazatelů známek komfortu na skříni a optimalizací charakteristik tuhosti i tlumení v sekundárním vypružení. V příspěvku jsou vyčísleny následující známky komfortu: standardní metoda středního pohodlí NMV, úplná metoda středního pohodlí NVD a trvalé pohodlí Ccz dle EN 12299. Na závěr příspěvek uvádí srovnání výsledků optimalizací hodnot tuhostí i tlumení sekundárního vypružení pro jednotlivé známky komfortu a pro různé nerovnosti trati i rychlosti jízdy.
Podrobnosti článku

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Přijat 2025-07-10
Publikován 2025-09-17
Reference
ČERVENKA, Z., BYRTUS, M. Zjednodušené dynamické modely v optimalizaci vypružení. In: Súčasné problémy v koľajových vozidlách – PRORAIL 2023: XXVI. medzinárodná konferencia, zborník pred-nášok, diel I. Žilina: VTS při ŽU v Žiline, 2023, s. 71–80. ISBN 978-80-89276-61-5.
ŠVEJNOCH, V. Teorie kolejových vozidel. Praha: ČVUT v Praze, 1991.
FREIBAUER, L., RUS, L., ZAHRÁDKA, J. Dynamika kolejových vozidel. Praha: NADAS, 1988.
NĚMEC, J., RUS, L., SYNEK, V., KOLÁŘ, J., KRUPIČKA, M. Dynamické jevy, namáhání a porušování pojezdu lokomotiv. Praha: NADAS, 1986.
VOHRADSKÝ, J. Lokomotiva v pohybu. Plzeň: ŠKODA, 1991.