Adhezní podmínky s vlivem tuhého maziva na okolky – testy na kladkovém stavu

Obsah hlavního článku

Petr Voltr
https://orcid.org/0000-0001-7516-1069
Adam Bílek
Michael Lata

Abstrakt

Při vývoji a testování maziv pro kontakt kolo–kolejnice se často používají laboratorní zařízení s náhradními tělesy malého měřítka. Takováto zařízení jsou vhodná, ba nezbytná pro jakoukoli jednotnou zkušební metodiku, avšak nemusí přesně reprezentovat všechny podmínky skutečného kontaktu kola a kolejnice; speciální zkušební zařízení většího měřítka se k nim mohou přiblížit lépe. Tento příspěvek předkládá zjištění ohledně vlivu tuhých maziv okolků na adhezní podmínky, jak je lze vyšetřit na kladkovém stavu v plném měřítku. K hodnocení jsou využity adhezní charakteristiky, které postihují adhezní podmínky ve větší úplnosti než jen časové průběhy součinitele tření při konstantním skluzu.

Podrobnosti článku

Jak citovat
Voltr, P., Bílek, A. a Lata, M. (2025) „Adhezní podmínky s vlivem tuhého maziva na okolky – testy na kladkovém stavu", Současné problémy v kolejových vozidlech, 27, s. 289–296. doi: 10.46585/spkv20252663.
Sekce
Články
Zaslán 2025-06-14
Přijat 2025-07-15
Publikován 2025-09-17

Reference

BUCKLEY-JOHNSTONE, L. E. et al. Full-scale testing of low adhesion effects with small amounts of water in the wheel/rail interface. Online. Tribology International. Vol. 141 (2020), article 105907. ISSN 0301-679X. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.triboint.2019.105907. [citováno 2025-05-19]

TRUMMER, G. et al. Wheel-rail creep force model for predicting water induced low adhesion phenomena. Online. Tribology International. Vol. 109 (2017), s. 409–415. ISSN 0301-679X. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.triboint.2016.12.056. [citováno 2025-05-19]

LEWIS, R. et al. Leaves on the line: Characterising leaf based low adhesion on railway rails. Online. Tribology International. Vol. 185 (2023), article 108529. ISSN 0301-679X. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.triboint.2023.108529. [citováno 2025-05-19]

GALAS, R. et al. Laboratory investigation of ability of oil-based friction modifiers to control adhesion at wheel-rail interface. Online. Wear. Vol. 368–369 (2016), s. 230–238. ISSN 0043-1648. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.wear.2016.09.015. [citováno 2025-05-21]

STOCK, R. et al. Material concepts for top of rail friction management – Classification, characterisation and application. Online. Wear. Vol. 366–367 (2016), s. 225–232. ISSN 0043-1648. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.wear.2016.05.028. [citováno 2025-05-21]

FASIHI, P. et al. Effect of graphite and MoS2 based solid lubricants for application at wheel-rail interface on the wear mechanism and surface morphology of hypereutectoid rails. Online. Tribology International. Vol. 157 (2021), article 106886. ISSN 0301-679X. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.triboint.2021.106886. [citováno 2025-05-21]

REY, T., PAPIN, E., FRIDRICI, V., DASSENOY, F. Experimental study of the tribological performance of a solid lubricant stick with MoS2 for wheel-rail contact. Online. Wear. Vol. 570 (2025), article 205941. ISSN 0043-1648. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.wear.2025.205941. [citováno 2025-05-21]

ČSN EN 15427-2-1:2022. Železniční aplikace – Řízení tření mezi kolem a kolejnicí – Část 2-1: Vlastnosti a charakteristiky – Maziva okolku.

VOLTR, P., LIBEROVÁ, S. Faktory ovlivňující hodnocení výkonnosti tuhých maziv pro kontakt kolo–kolejnice. In: Současné problémy v kolejových vozidlech: XXV. konference s mezinárodní účastí, sborník příspěvků. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2021, s. 391–398. ISBN 978-80-7560-377-7.

BÍLEK, A. Hodnocení tuhých maziv pro kontakt kolo–kolejnice s využitím kladkového stavu. Diplomová práce. Pardubice: Univerzita Pardubice, DFJP, 2024. Dostupné z: https://hdl.handle.net/10195/84128. [citováno 2025-05-21]

VOLTR, P., LATA, M. Transient wheel–rail adhesion characteristics under the cleaning effect of sliding. Online. Vehicle System Dynamics. Vol 53 (2015), no. 5, s. 605–618. ISSN 0042-3114. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/00423114.2014.961488. [citováno 2025-06-02]

VOLTR, P., ZIREK, A., KAYAALP, B. T. Nové zkušenosti a poznatky z experimentálního měření adheze na zkušebním stavu. In: Současné problémy v kolejových vozidlech: XXIII. konference s mezinárodní účastí, sborník příspěvků. Pardubice: DFJP Univerzity Pardubice, 2017, s. 423–432. ISBN 978-80-7560-085-1.

NAVRÁTIL, V. et al. Wheel Squeal Mitigation Under Water Lubrication. Online. Tribology in Industry. Vol. 46 (2024), no. 3, s. 418–431. ISSN 2217-7965. Dostupné z: https://doi.org/10.24874/ti.1579.11.23.01. [citováno 2025-06-02]