Adhezní podmínky s vlivem tuhého maziva na okolky – testy na kladkovém stavu
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Při vývoji a testování maziv pro kontakt kolo–kolejnice se často používají laboratorní zařízení s náhradními tělesy malého měřítka. Takováto zařízení jsou vhodná, ba nezbytná pro jakoukoli jednotnou zkušební metodiku, avšak nemusí přesně reprezentovat všechny podmínky skutečného kontaktu kola a kolejnice; speciální zkušební zařízení většího měřítka se k nim mohou přiblížit lépe. Tento příspěvek předkládá zjištění ohledně vlivu tuhých maziv okolků na adhezní podmínky, jak je lze vyšetřit na kladkovém stavu v plném měřítku. K hodnocení jsou využity adhezní charakteristiky, které postihují adhezní podmínky ve větší úplnosti než jen časové průběhy součinitele tření při konstantním skluzu.
Podrobnosti článku

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Přijat 2025-07-15
Publikován 2025-09-17
Reference
BUCKLEY-JOHNSTONE, L. E. et al. Full-scale testing of low adhesion effects with small amounts of water in the wheel/rail interface. Online. Tribology International. Vol. 141 (2020), article 105907. ISSN 0301-679X. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.triboint.2019.105907. [citováno 2025-05-19]
TRUMMER, G. et al. Wheel-rail creep force model for predicting water induced low adhesion phenomena. Online. Tribology International. Vol. 109 (2017), s. 409–415. ISSN 0301-679X. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.triboint.2016.12.056. [citováno 2025-05-19]
LEWIS, R. et al. Leaves on the line: Characterising leaf based low adhesion on railway rails. Online. Tribology International. Vol. 185 (2023), article 108529. ISSN 0301-679X. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.triboint.2023.108529. [citováno 2025-05-19]
GALAS, R. et al. Laboratory investigation of ability of oil-based friction modifiers to control adhesion at wheel-rail interface. Online. Wear. Vol. 368–369 (2016), s. 230–238. ISSN 0043-1648. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.wear.2016.09.015. [citováno 2025-05-21]
STOCK, R. et al. Material concepts for top of rail friction management – Classification, characterisation and application. Online. Wear. Vol. 366–367 (2016), s. 225–232. ISSN 0043-1648. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.wear.2016.05.028. [citováno 2025-05-21]
FASIHI, P. et al. Effect of graphite and MoS2 based solid lubricants for application at wheel-rail interface on the wear mechanism and surface morphology of hypereutectoid rails. Online. Tribology International. Vol. 157 (2021), article 106886. ISSN 0301-679X. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.triboint.2021.106886. [citováno 2025-05-21]
REY, T., PAPIN, E., FRIDRICI, V., DASSENOY, F. Experimental study of the tribological performance of a solid lubricant stick with MoS2 for wheel-rail contact. Online. Wear. Vol. 570 (2025), article 205941. ISSN 0043-1648. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.wear.2025.205941. [citováno 2025-05-21]
ČSN EN 15427-2-1:2022. Železniční aplikace – Řízení tření mezi kolem a kolejnicí – Část 2-1: Vlastnosti a charakteristiky – Maziva okolku.
VOLTR, P., LIBEROVÁ, S. Faktory ovlivňující hodnocení výkonnosti tuhých maziv pro kontakt kolo–kolejnice. In: Současné problémy v kolejových vozidlech: XXV. konference s mezinárodní účastí, sborník příspěvků. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2021, s. 391–398. ISBN 978-80-7560-377-7.
BÍLEK, A. Hodnocení tuhých maziv pro kontakt kolo–kolejnice s využitím kladkového stavu. Diplomová práce. Pardubice: Univerzita Pardubice, DFJP, 2024. Dostupné z: https://hdl.handle.net/10195/84128. [citováno 2025-05-21]
VOLTR, P., LATA, M. Transient wheel–rail adhesion characteristics under the cleaning effect of sliding. Online. Vehicle System Dynamics. Vol 53 (2015), no. 5, s. 605–618. ISSN 0042-3114. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/00423114.2014.961488. [citováno 2025-06-02]
VOLTR, P., ZIREK, A., KAYAALP, B. T. Nové zkušenosti a poznatky z experimentálního měření adheze na zkušebním stavu. In: Současné problémy v kolejových vozidlech: XXIII. konference s mezinárodní účastí, sborník příspěvků. Pardubice: DFJP Univerzity Pardubice, 2017, s. 423–432. ISBN 978-80-7560-085-1.
NAVRÁTIL, V. et al. Wheel Squeal Mitigation Under Water Lubrication. Online. Tribology in Industry. Vol. 46 (2024), no. 3, s. 418–431. ISSN 2217-7965. Dostupné z: https://doi.org/10.24874/ti.1579.11.23.01. [citováno 2025-06-02]