Uzavřená válečková jednotka pro nákladní vagóny s podvozkem typu Y25
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Podvozek typu Y25 patří mezi nejrozšířenější podvozky použité v nákladních vozech po celé Evropě. Tradičně jsou využívána otevřená válečková ložiska (CRB) NJ/NJP 130x240, jejichž konstrukce sahá více než 100 let do historie. Toto osvědčené, avšak konzervativní řešení, vyžaduje pravidelné generální opravy po 660 000 km včetně výměny maziva. SKF vyvinulo pro modernizaci tohoto systému uzavřenou předmazanou válečkovou jednotku CRU 130x240, která plně nahrazuje NJ/NJP bez nutnosti jakýchkoliv úprav skříně. Nové řešení přináší zásadní výhodu – prodloužený údržbový interval až 1,2 milionu kilometrů nebo 12 let, podle toho, co nastane dříve. To představuje dvojnásobný údržbový interval oproti stávající variantě, což koncovému uživateli přináší významnou úsporu nákladů na údržbu.
Podrobnosti článku

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Přijat 2025-07-15
Publikován 2025-09-17
Reference
SKF GROUP. SKF Railway Technical handbook. Vol. 1, July 2011. ISBN 978-91-978966-3-4.
JANOŠ, P., KUCHARCZYK, P., PAVČO, J., MEANEY, P., NOVOTNÝ, O. Wheelsets and bearings dedicated for freight wagons. Venice, Italy: XIX. International Wheelset Congress, 16.–20. 6. 2019.
VPI-EMG 04. Maintenance of Freight Wagons – Wheelsets. Version 3. 1. 2017.