Simulační ověření vlivu provozu na spotřebu dvouzdrojového kolejového vozidla
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Článek si klade za cíl přiblížit klíčové aspekty mající vliv na spotřebu (a tedy i úspory) trakční energie. Jedná se především o využití jízdy výběhem a vliv výběhu na spotřebu a jízdní dobu vozidla, vliv délky pobytů v zastávkách za chodu pomocných pohonů vozidla, vliv využití rekuperačního brzdění do akumulátoru a jeho vztah k dodržení jízdního řádu, a v neposlední řadě vliv „stylu jízdy“. V závěru jsou diskutovány potřebné rezervy v kapacitě akumulátoru pro spolehlivý provoz aku-trolejových vozidel. Pro lepší pochopení výsledků je stručně představena struktura SW vyvinutého na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice, jež slouží právě pro detailní výpočty spotřeby energie při jízdě kolejového vozidla napájeného z trolejového vedení, nebo z trakčního akumulátoru.
Podrobnosti článku

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Přijat 2025-07-24
Publikován 2025-09-17
Reference
BALSAR, J., MRKVIČKA, J. Trakční vozidla závislá I. 1. vyd. Praha: NADAS, 1982.
HERZÁŇ, F., HABARADA, D., MRKVIČKA, J. Mechanika dopravy koľajových vozidiel. Praha: NADAS, 1989.
NAVRÁTIL, J. Vliv vozidlového odporu na trakční výpočty. Bakalářská práce. Pardubice: Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, 2011.
FREIBAUER, L., RUS, L., ZAHRÁDKA, J. Dynamika kolejových vozidel. 1. vyd. Praha: NADAS, 1991. ISBN 80-7030-104-X.
ČSD V7. Trakční výpočty. Praha: NADAS, 1982.
JANSA, F. Dynamika a energetika elektrické trakce. Praha: NADAS, 1980.
ŠRÁMEK, M. Elektrické jednotky s trakční baterií řady 690.2 ČD. Dráha. Roč. 2024, č. 11. ISSN 1211-1260.
PHAM, N. N., SADÍLEK, O., LEUCHTER, J. Parameterization of Traction Battery Models for Performance Evaluation in Ecological Rail Transport. Nuremberg, Germany: PCIM Conference 2025, 6.–8. 5. 2025.
MAŠEK, Z. Seznámení s programem Matlab. Studijní opora. Pardubice: Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, 2013.
Altairnano 70 Amp Hour cell. Altairnano product P/N 1112533-001. Datasheet. Document number: 3342116 (R2), 2021.
KŘEPELA, J., VANĚČEK, M. Tenzometrické měření účinnosti převodovky pro metro 11Mt. Technická zpráva Wikov MGI a.s. Hronov, 2014.
HU, M., ZENG, J., XU, S., FU, C., QIN, D. Efficiency Study of a Dual-Motor Coupling EV Powertrain. IEEE Transactions on Vehicular Technology. Vol. 64 (2015), no. 6, s. 2252–2260. ISSN 1939-9359.
HONGWEN, HE., RUI, X., JINXIN, F. Evaluation of Lithium-Ion Battery Equivalent Circuit Models for State of Charge Estimation by an Experimental Approach. Energies. Vol. 4 (2011), no. 4. ISSN 1996-1073.
MOIUSAVI, S. M., NIKDEL, M. Various battery models for various simulation studies and applications. Renewable & Sustainable Energy Reviews. Vol. 32 (2014). ISSN 1364-0321.
NOVÁK, J., MLYNAŘÍK, L., LELEK, T. Možnosti využití kolejových vozidel s kombinovaným napájením v regionální osobní dopravě. ELEKTRO. Roč. 25 (2015), č. 6. ISSN 1210-0889.
NOVÁK, M., NOVÁK, J., MORKUS, J., MUSÁLEK, L., SIVKOV, O. Drivetrain modelling and parameter calculation for an electric bus with fixed or 2-speed gearbox. International Journal of Electric and Hybrid Vehicles. Vol. 12 (2020), no. 3, s. 229–252. ISSN 1751-4088.
NOVÁK, M., NOVÁK, J., NOVÁK, Z. Methodology for Efficiency Mapping of Permanent Magnet Synchronous Motors. In: EDPE 2017 – 19th International Conference on Electrical Drives and Power Electronics, conference proceedings. Danvers: IEEE, 2017, s. 205–210. ISSN 1339-3944. ISBN 978-1-5386-3381-6.
ČÁP, J. Adhezní limity procesu trakce a brzdění. Scientific Papers of the University of Pardubice, Ser. B – Jan Perner Transport Faculty. Roč. 2000, č. 6, s. 53–69. ISSN 1211-6610.