Vliv tunelu na vnitřní hluk železničního vozidla

Obsah hlavního článku

Lucie Phamová
https://orcid.org/0009-0008-5349-6528

Abstrakt

Tento článek se zabývá vlivem jízdy tunelem na úroveň vnitřního hluku železničního vozidla. Měření byla provedena na třech různých typech vozů při jízdě na širé trati a v tunelech, a to v souladu s normou ČSN EN ISO 3381. Mikrofony byly rozmístěny v různých částech vozů, včetně nástupních prostor, přechodů a v jednom případě i v kabině strojvedoucího. Výsledky ukazují, že konstrukce vozidla, zejména tlakotěsnost a počet pater, významně ovlivňuje rozdíl hladin akustického tlaku mezi jízdou na širé trati a v tunelu. Největší rozdíly byly zaznamenány u dvoupatrových vozů, zatímco tlakotěsné vozy vykazovaly nejmenší změny v hluku. Zjištění mohou přispět k optimalizaci návrhu vozidel z hlediska akustického komfortu.

Podrobnosti článku

Jak citovat
Phamová, L. (2025) „Vliv tunelu na vnitřní hluk železničního vozidla", Současné problémy v kolejových vozidlech, 27, s. 203–208. doi: 10.46585/spkv20252671.
Sekce
Články
Zaslán 2025-06-19
Přijat 2025-07-30
Publikován 2025-09-17

Reference

ČSN EN ISO 3381:2022. Železniční aplikace – Akustika – Měření hluku uvnitř kolejových vozidel.

MERGL, E., ŠÁTEK, J. Měření aerodynamických efektů v tunelech na železniční síti v ČR. In: Současné problémy v kolejových vozidlech: XXVII. konference s mezinárodní účastí, sborník všech příspěvků. Pardubice: DFJP Univerzity Pardubice, 2025, s. 187–194.