Vliv tunelu na vnitřní hluk železničního vozidla
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Tento článek se zabývá vlivem jízdy tunelem na úroveň vnitřního hluku železničního vozidla. Měření byla provedena na třech různých typech vozů při jízdě na širé trati a v tunelech, a to v souladu s normou ČSN EN ISO 3381. Mikrofony byly rozmístěny v různých částech vozů, včetně nástupních prostor, přechodů a v jednom případě i v kabině strojvedoucího. Výsledky ukazují, že konstrukce vozidla, zejména tlakotěsnost a počet pater, významně ovlivňuje rozdíl hladin akustického tlaku mezi jízdou na širé trati a v tunelu. Největší rozdíly byly zaznamenány u dvoupatrových vozů, zatímco tlakotěsné vozy vykazovaly nejmenší změny v hluku. Zjištění mohou přispět k optimalizaci návrhu vozidel z hlediska akustického komfortu.
Podrobnosti článku

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Přijat 2025-07-30
Publikován 2025-09-17
Reference
ČSN EN ISO 3381:2022. Železniční aplikace – Akustika – Měření hluku uvnitř kolejových vozidel.
MERGL, E., ŠÁTEK, J. Měření aerodynamických efektů v tunelech na železniční síti v ČR. In: Současné problémy v kolejových vozidlech: XXVII. konference s mezinárodní účastí, sborník všech příspěvků. Pardubice: DFJP Univerzity Pardubice, 2025, s. 187–194.