Inovativní podvozek NP-X pro nákladní vozy

Obsah hlavního článku

Stanislav Švéd
https://orcid.org/0009-0008-5849-5030
Petr Bauer
https://orcid.org/0000-0002-0940-3303
Tomáš Fridrichovský
https://orcid.org/0000-0001-8532-1951
Kryštof Havlík
https://orcid.org/0009-0006-6089-8635
Marián Moravčík
Jan Musil
https://orcid.org/0009-0003-4239-9398
Jan Pejša
Jan Pulda
https://orcid.org/0009-0008-4272-9381
Viliam Sakalik
https://orcid.org/0009-0000-7657-7250

Abstrakt

Příspěvek se zabývá projektem inovativního nákladního podvozku normálního rozchodu pro maximální zatížení 22,5 tuny na nápravu. Rodina podvozků označená NP-X je zaměnitelná za dnes běžně používaný podvozek Y25 a vyznačuje se použitím pryžokovových prvků, kyvných ramen a dalších inovativních prvků. Jeho cílem je reflektovat současné a budoucí požadavky na nákladní dopravu. Příspěvek popisuje současný stav vývoje a výhledy do dalších let grantového projektu.

Podrobnosti článku

Jak citovat
Švéd, S., Bauer, P., Fridrichovský, T., Havlík, K., Moravčík, M., Musil, J., Pejša, J., Pulda, J. a Sakalik, V. (2025) „Inovativní podvozek NP-X pro nákladní vozy", Současné problémy v kolejových vozidlech, 27, s. 265–271. doi: 10.46585/spkv20252676.
Sekce
Články
Zaslán 2025-06-23
Přijat 2025-07-28
Publikován 2025-09-17

Reference

ZÍSKAL, T., FRIDRICHOVSKÝ, T. Podvozek VÚKV-NP pro nákladní vozy – Vývoj a konstrukce. Zpráva č. 19-C 030. Praha: VÚKV a.s., 2019.

BAUER, P., ČAPEK, J., FRIDRICHOVSKÝ, T., KRULICH, P., MALKOVSKÝ, Z., MUSIL, J., ZÍSKAL, T. Bogie for freight wagon. In: 11th International Conference on Railway Bogies and Running Gears, conference proceedings. Budapest: Scientific Society of Mechanical Engineers, 2020, s. 87–93. ISBN 978-963-9058-42-2.

ČSN EN 13749+A1:2024. Železniční aplikace – Dvojkolí a podvozky – Metoda specifikování pevnostních požadavků na rámy podvozků.

ČSN EN 14363+A2:2024. Železniční aplikace – Zkoušení a simulace pro schvalování železničních vozidel z hlediska jízdních vlastností – Jízdní chování a stacionární zkoušky.