Inovativní podvozek NP-X pro nákladní vozy
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Příspěvek se zabývá projektem inovativního nákladního podvozku normálního rozchodu pro maximální zatížení 22,5 tuny na nápravu. Rodina podvozků označená NP-X je zaměnitelná za dnes běžně používaný podvozek Y25 a vyznačuje se použitím pryžokovových prvků, kyvných ramen a dalších inovativních prvků. Jeho cílem je reflektovat současné a budoucí požadavky na nákladní dopravu. Příspěvek popisuje současný stav vývoje a výhledy do dalších let grantového projektu.
Podrobnosti článku

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Přijat 2025-07-28
Publikován 2025-09-17
Reference
ZÍSKAL, T., FRIDRICHOVSKÝ, T. Podvozek VÚKV-NP pro nákladní vozy – Vývoj a konstrukce. Zpráva č. 19-C 030. Praha: VÚKV a.s., 2019.
BAUER, P., ČAPEK, J., FRIDRICHOVSKÝ, T., KRULICH, P., MALKOVSKÝ, Z., MUSIL, J., ZÍSKAL, T. Bogie for freight wagon. In: 11th International Conference on Railway Bogies and Running Gears, conference proceedings. Budapest: Scientific Society of Mechanical Engineers, 2020, s. 87–93. ISBN 978-963-9058-42-2.
ČSN EN 13749+A1:2024. Železniční aplikace – Dvojkolí a podvozky – Metoda specifikování pevnostních požadavků na rámy podvozků.
ČSN EN 14363+A2:2024. Železniční aplikace – Zkoušení a simulace pro schvalování železničních vozidel z hlediska jízdních vlastností – Jízdní chování a stacionární zkoušky.