Experimentální ověření vlivu spinu na síly v kontaktu kolo–kolejnice: Návrh měření na kladkovém stavu

Obsah hlavního článku

Jan Pulda
https://orcid.org/0009-0008-4272-9381
Petr Voltr
https://orcid.org/0000-0001-7516-1069
Bohumil Culek
https://orcid.org/0000-0002-0098-9934

Abstrakt

Pro účely výzkumu vlivu spinu na rozložení sil v kontaktu kola s kolejnicí bude použit kladkový zkušební stav – Testovací zařízení železničních kol (TZŽK) – instalovaný na pracovišti autorů. Podmínkám v kontaktu kolo–kolejnice se TZŽK přibližuje kontaktními podmínkami, velikostmi kolových sil, rychlostmi rotace, nastavením úhlu náběhu. Pro navrhované experimenty je potřeba zpřesnit instalovaný měřicí systém. Tento příspěvek se zabývá rozborem požadavků na navrhované experimenty vlivu spinu a komplexní revizí současného měřicího systému všech veličin instalovaného na TZŽK. Z tohoto rozboru vyplývá návrh úprav měření, zejména s ohledem na měření vzájemné polohy kladek.

Podrobnosti článku

Jak citovat
Pulda, J., Voltr, P. a Culek, B. (2025) „Experimentální ověření vlivu spinu na síly v kontaktu kolo–kolejnice: Návrh měření na kladkovém stavu", Současné problémy v kolejových vozidlech, 27, s. 217–224. doi: 10.46585/spkv20252682.
Sekce
Články
Zaslán 2025-06-23
Přijat 2025-07-15
Publikován 2025-09-17

Reference

KALKER, J. J. Three-dimensional elastic bodies in rolling contact. Dordrecht: Springer Netherlands, 1990. ISBN 978-90-481-4066-4.

PULDA, J., CULEK, B., VOLTR, P. Experimental proof of spin influence on rail-wheel contact forces: State of present knowledge (in Czech). In: Súčasné problémy v koľajových vozidlách – PRORAIL 2023: XXVI. medzinárodná konferencia, zborník prednášok, diel II. Žilina: VTS pri ŽU v Žiline, 2023, pp. 175–182. ISBN 978-80-89276-62-2.

CULEK, B., MALINSKÝ, J., CULEK, B. jr. Výzkum na testovacím zařízení železničních kol. Nová železniční technika. Roč. 2007, č. 2, pp. 20–22. ISSN 1210-3942.

HARTWIG, P. Konstruktive Anpassung des Eisenbahnradprüfstandes der Universität Pardubice an die Messung von Adhäsionserscheinungen. Diplomarbeit. Dresden: Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden, 2006.

VOLTR, P. Konstrukční námět zabudování dynamické brzdy do Testovacího zařízení železničních kol. Report no. 01/12. Project no. TA02030776 Technique for measuring the force effects in the wheel-rail contact. Pardubice: University of Pardubice, Faculty of Transport Engineering, 2012.

CULEK, B. Experimenty na Testovacím zařízení železničních kol. Report no. 01/2015. Project no. TA02030776 Technique for measuring the force effects in the wheel-rail contact. Pardubice: University of Pardubice, Faculty of Transport Engineering, 2015.

BRICKLE, B. V. The steady state forces and moments on a railway wheelset including flange contact conditions. A Doctoral Thesis. Loughborough: Loughborough University of Technology, 1973. Available from: https://hdl.handle.net/2134/16979. [cited 2025-06-06]

optoNCDT 1302: Laser Triangulation Displacement Sensors. Ortenburg: Micro-Epsilon.

VOLLEBREGT, E. Detailed wheel/rail geometry processing using the planar contact approach. Vehicle System Dynamics. Vol. 60 (2020), no. 4, pp. 1253–1291. ISSN 0042-3114.

VOLLEBREGT, E. Detailed wheel/rail geometry processing with the conformal contact approach. Multibody System Dynamics. Vol. 52 (2020), no. 2, pp. 135–167. ISSN 1384-5640.