Zvýšení limitu tažných sil v čele vlaku nad současný limit v síti Správy železnic

Obsah hlavního článku

Jan Pulda
https://orcid.org/0009-0008-4272-9381
Rudolf Mrzena
Tomáš Heptner
Zdeněk Moureček

Abstrakt

Již od 60. let platí na české železnici limit tažné síly v čele vlaku 350 kN. Tento limit je v kontextu sousedních zemí značně nízký a snižuje výkonnost zejména nákladní dopravy. Proto zahájila Správa železnic sérii činností vedoucích k novelizaci předpisů a zvýšení limitu tažné síly. Jedním aspektem, který byl řešen ve spolupráci Správy železnic a VÚKV v letech 2023 a 2024, byla interakce mezi vozidlem a tratí a bezpečnost jízdy při působení tažných sil nad 350 kN. Studium těchto oblastí bylo nejprve teoretické, založené na výpočtech a počítačových simulacích jízdy vozidla. V druhé části byla provedena jízdní zkouška se soupravou schopnou vyvinout tažnou sílu nad 350 kN, přičemž v soupravě byl zařazen instrumentovaný nákladní vůz, na němž byly měřeny relevantní veličiny (např. kolové síly na všech kolech prostřednictvím měřicího dvojkolí, síly ve spřáhlech na obou koncích). Tento příspěvek se zabývá shrnutím těchto provedených prací, poznatků z provádění a závěrů těchto prací.

Podrobnosti článku

Jak citovat
Pulda, J., Mrzena, R., Heptner, T. a Moureček, Z. (2025) „Zvýšení limitu tažných sil v čele vlaku nad současný limit v síti Správy železnic", Současné problémy v kolejových vozidlech, 27, s. 225–232. doi: 10.46585/spkv20252685.
Sekce
Články
Zaslán 2025-06-25
Přijat 2025-08-17
Publikován 2025-09-17

Reference

ČSD D 12. Doplněk k Pravidlům technického provozu železnice. Praha: NADAS, 1962.

SŽDC (ČD) D 2/1. Doplněk s technickými údaji k Dopravním předpisům. České dráhy, 1994 (in the amended form No. 1 from 1. 4. 2006).

POSPÍŠIL, M. Příčiny trhání vlaků. Praha: NADAS, 1962.

JAROŠ, P., MICHÁLEK, T. On the Problems of Longitudinal Dynamics of Freight Trains (in Czech). In: Súčasné problémy v koľajových vozidlách – PRORAIL 2019: XXIV. medzinárodná konferencia, zborník prednášok, diel I. Žilina: VTS pri ŽU v Žiline, 2019, pp. 259–266. ISBN 978-80-89276-58-5.

VÚKV a.s. Zvýšení limitu tažné síly na tratích ve správě Správy železnic, s. o.: Rešerše. Technical information no. 23-TI 16, Revision 1, 2023.

EN 15839:2012+A1:2015. Railway applications – Testing for the acceptance of running characteristics of railway vehicles – Freight wagons – Testing of running safety under longitudinal compressive forces.

EN 14363:2016+A2:2022. Railway applications – Testing for the acceptance of running characteristics of railway vehicles – Freight wagons – Testing of running safety under longitudinal compressive forces.