Moderní vozidla jako pilíř technologického trojúhelníku
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Tato konference pravidelně přináší nové poznatky a aktuální technologický posun v oblasti kolejových vozidel. Jak praktická řešení, tak vědecké přístupy ukazují, že tento segment je velmi významný a jeho inovace přispívají k vyšší oblibě kolejové dopravy. Tento článek ukazuje trochu jiný pohled a nastavuje zrcadlo těch, kteří následně tato vozidla objednávají v závazku veřejné služby nebo pro ně tvoří a spravují infrastrukturu. Řada inovací je velmi pozitivních, ale najdou se i takové, které prodlužují technologické časy a komplikují tak práci dopravním technologům. Klíčovým aspektem tak je soulad dopravní infrastruktury, použitých vozidel a také provozního konceptu objednatele na dané trati. Souhrnně se tyto aspekty označují jako technologický trojúhelník. V tomto článku jsou představeny některé takové případy dobré praxe a jejich reálné dopady. Jedná se zejména o synergický efekt modernizace vozového parku, železniční infrastruktury a propojení těchto aspektů s jízdním řádem a provozním konceptem.
Podrobnosti článku

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Přijat 2025-07-28
Publikován 2025-09-17
Reference
NACHTIGALL, P., KRBÁLKOVÁ, M., ČÁP, J., HEŘMÁNKOVÁ, A., VOJTEK, M. Transport Accessibility of Regional Centres as a Tool for Sustainable Mobility. Online. Transportation Research Procedia. Vol. 77 (2024), pp. 85–93. Available from: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2024.01.011. [cited 2025-06-15]
NACHTIGALL, P., SODOMA, J., GAŠPARÍK, J. Balancing Requirements between the PSO and the Infrastructure Manager. Online. LOGI – Scientific Journal on Transport and Logistics. Vol. 15 (2024), no. 1. Available from: https://doi.org/10.2478/logi-2024-0011. [cited 2025-06-15]
ALOTAIBI, S., QUDDUS, M., MORTON, C., IMPRIALOU, M. Transport investment, railway accessibility and their dynamic impacts on regional economic growth. Online. Research in Transportation Business & Management. Vol. 43 (2022), article 100702. Available from: https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2021.100702. [cited 2025-06-15]
CASCETTA, E., CARTENÌ, A., HENKE, I., PAGLIARA, F. Economic growth, transport accessibility and regional equity impacts of high-speed railways in Italy: ten years ex post evaluation and future perspectives. Online. Transportation Research Part A: Policy and Practice. Vol. 139 (2020), pp. 412–428. Available from: https://doi.org/10.1016/j.tra.2020.07.008. [cited 2025-06-15]
HEŘMÁNKOVÁ, A., KUČERA, P. The Importance of Rail Transport for Transport Services in Peripheral Areas. Online. LOGI – Scientific Journal on Transport and Logistics. Vol. 15 (2024), no. 1. Available from: https://doi.org/10.2478/logi-2024-0002. [cited 2025-06-15]
KVIZDA, M. Nová mobilita – vysokorychlostní dopravní systémy a dopravní chování populace. Project no. CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_026/0008430.
ZHANG, R., YANG, M., YE, M., FU, X., CHEN, E. An integrated approach of timetable and train ratio optimisation based on event-driven model with express/local mode. Online. Transportmetrica A: Transport Science. 2024, article 2362356. Available from: https://doi.org/10.1080/23249935.2024.2362356. [cited 2025-06-15]
YIN, J., D’ARIANO, A., WANG, Y., YANG, L., TANG, T. Timetable coordination in a rail transit network with time-dependent passenger demand. Online. European Journal of Operational Research. Vol. 295 (2021), no. 1, pp. 183–202. Available from: https://doi.org/10.1016/j.ejor.2021.02.059. [cited 2025-06-15]
WANG, P., GOVERDE, R. M. P. Multi-train trajectory optimization for energy efficiency and delay recovery on single-track railway lines. Online. Transportation Research Part B: Methodological. Vol. 105 (2017), pp. 340–361. Available from: https://doi.org/10.1016/j.trb.2017.09.012. [cited 2025-06-15]
ŠIROKÝ, J., NACHTIGALL, P., TISCHER, E., GAŠPARÍK, J. Simulation of railway lines with a simplified interlocking system. Online. Sustainability. Vol. 13 (2021), no. 3, article 1394. Available from: https://doi.org/10.3390/su13031394. [cited 2025-06-15]
MICHÁLEK, T., KOHOUT, M., ŠLAPÁK, J., VÁGNER, J., PULDA, J. Curving and running resistance of freight trains: current experience with on-track measurements. Online. Vehicle System Dynamics. 2024. Available from: https://doi.org/10.1080/00423114.2024.2398003. [cited 2025-06-15]
RICCI, S., ĽUPTÁK, V., CHOVANCOVÁ, M. Baseline Model to Increase Railway Infrastructure Capacity on a Single-Track Section: a Case Study. Online. LOGI – Scientific Journal on Transport and Logistics. Vol. 8 (2017), no. 2. Available from: https://doi.org/10.1515/logi-2017-0018. [cited 2025-06-15]
OPAVA, J. Relation between Running Time and Energy Consumption. Online. Transactions on Transport Sciences. Vol. 2 (2009), no. 1. Available from: https://doi.org/10.5507/tots.2009.001. [cited 2025-06-15]
KŘIŽAN, L. Přínosy dálkového řízení na trati Staré Město u Uherského Hradiště – Přerov. Bachelor Thesis. Pardubice: University of Pardubice, Faculty of Transport Engineering, 2022.
SHAKIBAYIFAR, M., HASSANNAYEBI, E., MIRZAHOSSEIN, H., ZOHRABNIA, S., SHAHABI, A. An integrated train scheduling and infrastructure development model in railway networks. Online. Transactions on Industrial Engineering. Vol. 24 (2017), no. 6. Available from: https://doi.org/10.24200/sci.2017.4397. [cited 2025-06-15]