Vedení tramvajového dvojkolí při průjezdu přes dvojité srdcovky
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Příspěvek je zaměřen na hodnocení vztahu dvojkolí–kolej při průjezdu dvojitou srdcovkou v tramvajovém provozu. Rozbor obsahuje dva nejčastější případy z hlediska konstrukce koleje – křížení s hlubokými žlábky v konstrukci koleje z Vignolových kolejnic a křížení s mělkými žlábky. Je využita metoda posuzování průjezdu přes dvojité srdcovky definovaná ve vyhlášce UIC 510-2, která je aplikována do oblasti tramvajového provozu. Rozbor vztahu dvojkolí–kolej je proveden pro různé hodnoty klíčových rozměrových parametrů dvojkolí a koleje za účelem stanovení základních požadavků pro zajištění spolehlivého vedení tramvajového dvojkolí při průjezdu dvojitou srdcovkou.
Podrobnosti článku

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Přijat 2025-07-27
Publikován 2025-09-17
Reference
UIC CODE 510-2:2004 ed 4. Trailing stock: wheels and wheelsets. Conditions concerning the use of wheels of various diameters.
ČSN EN 14363+A2:2024. Železniční aplikace – Zkoušení a simulace pro schvalování železničních vozidel z hlediska jízdních vlastností – Jízdní chování a stacionární zkoušky.
ENDE, R., JENSEN, L., OTTO, K., OTTO, W., SLADEK, H.: Superstructure Guidelines and Supplementary Superstructure Guidlines for Urban Rail Systems according to BOStrab. VDV Recommendation 600. Cologne: Verband Deutscher Verkehrsunternehmen e. V., 2018.