Testování tuhých maziv pro kontakt kolo–kolejnice na dvoukotoučovém stroji – vliv přítlaku maziva

Obsah hlavního článku

Petr Voltr
https://orcid.org/0000-0001-7516-1069
Jan Netolický
Stanislava Liberová
https://orcid.org/0000-0003-0848-0726

Abstrakt

Jedním z nástrojů pro snížení tření a opotřebení na rozhraní okolku a pojížděné hrany kolejnice jsou tuhá maziva, aplikovaná na okolek zařízením instalovaným na vozidle. Pro testování takových maziv je k dispozici metodika využívající dvoukotoučový stroj. Na výsledky zkoušky mají vliv různé faktory, z nichž tento příspěvek se zabývá silou přítlaku vzorku maziva. Z provedených experimentů vyplývá identifikace tohoto vlivu; s využitím jiných publikovaných výsledků je doplněno i vysvětlení jevů, které se odehrávají na rozhraní zkušebních těles a které určují vývoj součinitele tření během zkoušky.

Podrobnosti článku

Jak citovat
Voltr, P., Netolický, J. a Liberová, S. (2025) „Testování tuhých maziv pro kontakt kolo–kolejnice na dvoukotoučovém stroji – vliv přítlaku maziva", Současné problémy v kolejových vozidlech, 27, s. 297–304. doi: 10.46585/spkv20252704.
Sekce
Články
Zaslán 2025-07-01
Přijat 2025-07-15
Publikován 2025-09-17

Reference

VOLTR, P., LIBEROVÁ, S. Faktory ovlivňující hodnocení výkonnosti tuhých maziv pro kontakt kolo–kolejnice. In: Současné problémy v kolejových vozidlech: XXV. konference s mezinárodní účastí, sborník příspěvků. Pardubice: DFJP Univerzity Pardubice, 2021, s. 391–398. ISBN 978-80-7560-377-7.

NETOLICKÝ, J. Testování tuhých maziv pro okolky kolejových vozidel na dvoukotoučovém stroji. Diplomová práce. Pardubice: Univerzita Pardubice, DFJP, 2025.

IWNICKI, S., SPIRYAGIN, M., COLE, C., McSWEENEY, T. (eds.) Handbook of Railway Vehicle Dynamics. Online. 2nd edition. Boca Raton: CRC Press, 2019. ISBN 9780429469398. Dostupné z: https://doi.org/10.1201/9780429469398. [citováno 2025-06-20]

JASCHINSKI, A., CHOLLET, H., IWNICKI, S., WICKENS, A., WÜRZEN, J. The application of roller rigs to railway vehicle dynamics. Online. Vehicle System Dynamics. Vol. 31 (1999), no. 5–6, s. 345–392. ISSN 0042-3114. Dostupné z: https://doi.org/10.1076/vesd.31.5.345.8360. [citováno 2025-06-20]

VOLTR, P. Simulation of wheel-rail contact conditions on experimental equipment. Online. Železničná doprava a logistika. Vol. 2015, no. 2, s. 77–82. ISSN 1336-7943. Dostupné z: http://hdl.handle.net/10195/66673. [citováno 2025-06-20]

GARNHAM, J. E. The wear of bainitic and pearlitic steels. Disertační práce. Leicester: University of Leicester, 1995.

ZDRAVECKÁ, E., ONDÁČ, M., TKÁČOVÁ, J. The wear tribometer and digitalization of tribological tests data. Journal of Achievements in Materials and Manufacturing Engineering. Vol. 61 (2013), no. 2, s. 321–326. ISSN 1734-8412.

Tribology at component level. Online. Fraunhofer IWM. Dostupné z: https://www.iwm.fraunhofer.de/en/services/tribology/triboconditioning_analytics/Tribology-at-component-level.html. [citováno 2025-06-23]

ČSN EN 15427-1-1:2023. Železniční aplikace – Řízení tření mezi kolem a kolejnicí – Část 1-1: Mazací zařízení a nanášení – Mazání okolků.

REY, T., PAPIN, E., FRIDRICI, V., DASSENOY, F. Experimental study of the tribological performance of a solid lubricant stick with MoS2 for wheel–rail contact. Online. Wear. Vol. 570 (2025), article 205941. ISSN 1873-2577. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.wear.2025.205941. [citováno 2025-06-23]

STACHOWIAK, G., BATCHELOR, A. W. Engineering Tribology. 4th Edition. Butterworth-Heinemann, 2013. ISBN 9780123977762.

WONG, K. C., LU, X., COTTER, J., EADIE, D. T., WONG, P. C., MITCHELL, K. A. R. Surface and friction characterization of MoS2 and WS2 third body thin films under simulated wheel/rail rolling–sliding contact. Online. Wear. Vol. 264 (2008), no. 7–8, s. 526–534. ISSN 1873-2577. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.wear.2007.04.004. [citováno 2025-06-23]

EVANS, M. D., LEWIS, R. Alternative twin-disc assessment of solid stick flange lubricants. Colorado Springs, Colorado, USA: 10th International Conference on Contact Mechanics – CM 2015, 30. 8.–3. 9. 2015.