On-board diagnostika dynamické odezvy kol kolejových vozidel
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Monitoring stavu jízdní plochy kol kolejových vozidel je důležitý nejen pro bezpečný provoz vozidla, ale také z důvodu redukce emisí hluku a vibrací při jízdě vozidla. Poruchový stav kola však nelze zjistit statickou prohlídkou vozidla, ale pouze hodnocením dynamické odezvy za jízdy, která je výsledkem interakce vozidla a koleje. Článek prezentuje výsledky simulace dynamické odezvy pomocí dvou typů zjednodušených modelů a porovnání s daty měřenými v reálném provozu.
Podrobnosti článku

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Přijat 2025-07-30
Publikován 2025-09-17
Reference
HOELZL, C. railFE: Simplified Vehicle Track Interaction Model. Online. GitHub. Dostupné z: https://github.com/CyprienHoelzl/railFE/. [citováno 2025-06-02]
HOELZL, C. railFE User Guide. Online. Dostupné z: https://railfe.readthedocs.io. [citováno 2025-06-02]
JULIŠ, K., BREPTA, R. et al. Mechanika II. díl. – Dynamika. Technický průvodce, svazek 66. Praha: SNTL, 1987.
VOLTR, P., VÁGNER, J., KOHOUT, M., HÁBA, A., LIBEROVÁ, S. Analýza dynamického chování koleje pro účely diagnostiky pojezdu kolejových vozidel. Zpráva DiPo-22-PV-01. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2022.
VÝMOLA, L. On-board diagnostika pojezdu kolejových vozidel. Diplomová práce. Pardubice: Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, 2022.
ZHOU, Y., VUITTON, J., TIAN, Q., HECHT, M. Wheel flat detection by using the angular domain synchronous averaging method and axle box acceleration: Simulation and experiment. Measurement. Vol. 230 (2024). ISSN 0263-2241.
ZHOU, Y., TIAN, Q., HECHT, M. Wheel flat detection on railway vehicles using the angular domain synchronous averaging method: An experimental study. Structural Health Monitoring. Vol. 23 (2024), no. 1, s. 343–359. ISSN 1475-9217.