Elektromagneticky vybuzené rezonanční stavy membránové spojky a pastorku zcela odpruženého pohonu lokomotivy a jejich citlivost na torzní tuhosti

Obsah hlavního článku

Vojtěch Dybala

Abstrakt

Článek se zabývá jevem torzních oscilací ve zcela odpruženém pohonu lokomotivy. Konkrétně se zaměřuje na vybuzené rezonanční stavy membránové spojky a pastorku a na jejich citlivost na torzní tuhosti přiléhajících torzních pružin. Zdrojem buzení tohoto
rezonančního kmitání jsou harmonické složky elektromagnetického momentu trakčního asynchronního motoru. Předchozí výzkum ukázal, jak jsou amplitudy budících harmonických složek závislé na otáčkách motoru. Navazující výzkum, prezentovaný v tomto článku, se dále věnuje zkoumání možností eliminace vybuzených rezonančních stavů přeladěním této torzní soustavy prostřednictvím změn torzní tuhosti konkrétních torzních pružin. Ty v konstrukci reálného zcela odpruženého pohonu představují hřídel rotoru a membránu spojky.

Podrobnosti článku

Jak citovat
Dybala, V. (2025). Elektromagneticky vybuzené rezonanční stavy membránové spojky a pastorku zcela odpruženého pohonu lokomotivy a jejich citlivost na torzní tuhosti. Současné problémy V kolejových Vozidlech, 25, 45–54. Získáno z https://spkv.upce.cz/index.php/spkv/article/view/2711
Sekce
Články

Reference

Pohonné a řídící systémy pro lokomotivy. ŠKODA TRANSPORTATION a.s. [online]. Plzeň [cit. 03.03.2021]. Dostupné z: https://www.skoda.cz/reference/trakcni-vybaveni-pro-lokomotivy

DYBALA, V. The electromagnetically excited resonance of the pinion in fully-suspended drive of a locomotive and its sensitivity on the torsion stiffness of the rotor shaft. In: Sborník abstraktů konference STČ. Praha, 2021.

DYBALA, V., LIBENSKÝ, M., ŠULC, B., OSWALD, C. Slip and Adhesion in a Railway Wheelset Simulink Model Proposed for Detection Driving Conditions Via Neural Networks. In: Sborník vědeckých prací Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava, řada strojní. Ostrava, 2018.

POPOVICI, R. I. Friction in Wheel – Rail Contacts. Enschede, The Netherlands, 2010. Ph.D. Thesis. University of Twente.

DYBALA, V. The influence of a control on a frequency composition of phase currents and an electromagnetical torque in simulations of an asynchronous motor power from an inverter. In: Súčasné problémy v koľajových vozidlách: XXIV. medzinárodná konferencia, zborník

prednášok, diel I. Žilina: VTS pri ŽU v Žiline, 2019, 99–107. ISBN: 978-80-89276-58-5.

DYBALA, V. Simulace zvlnění elektromagnetického momentu asynchronního trakčního motoru lokomotivy napájeného ze střídače. In: Sborník konference STČ na Strojní fakultě ČVUT v Praze. Praha: ČVUT v Praze, Fakulta strojní, 2019. ISBN 978-80-01-06564-8.

KOLÁŘ, J. Aplikace výpočetních metod v konstrukci kolejových vozidel. Praha: Vydavatelství ČVUT, 1994. 123 s. ISBN 80-01-01190-9.