Snižování vodicích sil v obloucích trati pomocí aktivního natáčení dvojkolí
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Článek na základě simulačních výpočtů porovnává efekt jednotlivých systémů pro snižování velikosti vodicích sil v obloucích koleje používaných u elektrických lokomotiv. Z tohoto srovnání vykazuje největší přínos aktivní natáčení náprav, které je v článku dále podrobněji zkoumáno z hlediska detekce poloměru oblouku trati, algoritmů řízení a citlivosti na proměnlivé parametry trati a rychlost jízdy vozidla. Navržený systém aktivního natáčení náprav je následně otestován pomocí simulace jízdy v reálném obloukovitém úseku trati o délce 21 km a výsledky jsou porovnány s vozidlem v konvenčním uspořádání.
Podrobnosti článku
Reference
KLIMENKO, I., KALIVODA, J., NEDUZHA, L. Parameter optimization of the locomotive running gear. In: Transport Means: Proceedings of the 22nd International Scientific Conference. October 03 – 05, 2018, Trakai, Lithuania. Kaunas: Kaunas University of Technology, 2018, 1095–1098. ISSN 1822-296 X.
SHIMOKAWA, Y., MIZUNO, M. Development of the New Concept Steering Bogie [online]. Nippon Steel & Sumitomo Metal Technical Report No. 105 December 2013, 41–47 [cit. 16. 06. 2021]. Dostupné z: https://www.nipponsteel.com/en/tech/report/nssmc/pdf/105-08.pdf
FU, B. et al, Active suspension in railway vehicles: a literature survey. Railway Engineering Science. 2020, 28, 3–35. ISSN 2662-4745. DOI: 10.1007/s40534-020-00207-w
HUR, H., SHIN, Y., AHN, D. Analysis on Steering Performance of Active Steering Bogie According to Steering Angle Control on Curved Section. Applied Sciences. 2020, 10(12). DOI:10.3390/app10124407
Liebherr to supply active yaw damper systems for Vectron locomotives. In: Liebherr [online]. 29. 03. 2017 [cit. 02. 04. 2020]. Dostupné z: https://www.liebherr.com/en/usa/latest-news/newspress-releases/detail/liebherr-to-supply-active-yaw-damper-systems-for-vectron-locomotivesnews.html
KRULICH, P. Optimalizace dynamických účinků vysokorychlostní elektrické lokomotivy s mezipodvozkovou vazbou. 2001. Diplomová práce. ČVUT v Praze.
PEREZ, J., BUSTURIA, J. M., GOODALL, R. M. Control strategies for active steering of bogiebased railway vehicles. Control Engineering Practice. 2002, 10(9), 1005–1012. ISSN: 0967-0661.
SHEN, S. et al. A study of active steering strategies for railway bogie. Vehicle System Dynamics. 2004, 41(supplement), 282–291. ISSN: 0042-3114.
KALIVODA, J. Simulation of Active Wheelset Steering for an Electric Locomotive. Bydgoszcz–Tleń/Osie: XXV Polish-Slovak Scientific Conference on Machine Modelling and Simulations, 08.–11. 09. 2020.
TIAN, S., LUO, X., REN, L., XIAO, C. Active radial system of railway vehicles based on secondary suspension rotation angle sensing. Vehicle System Dynamics. 2021, 59(5), 765–784. DOI: 10.1080/00423114.2020.1722183