Diagnostika výhybek s využitím kolejových vozidel
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Železniční výhybky a křížení jsou z pohledu celkových nákladů na údržbu ve srovnání s běžnou kolejí problematickým prvkem infrastruktury. Článek se proto zabývá možnostmi sledování stavu výhybek jedoucími vozidly a návrhem inteligentního diagnostického systému pro železniční výhybky, který bude schopen zachytit zhoršování technického stavu a umožnit tak správci infrastruktury postupný přechod k prediktivní údržbě. Výše uvedené by nebylo možné bez vývoje, sestavení a odzkoušení hardwarového i softwarového řešení, doplněného vývojem inteligentních algoritmů, které dokážou z měření dynamické odezvy nejen na infrastruktuře, ale i na železničním vozidle vyhodnotit stav výhybky. Hledané řešení má za cíl prodloužit životnost konstrukce výhybky a zredukovat náklady životního cyklu a zvýšit tak bezpečnost a plynulost železničního provozu.
Podrobnosti článku
Reference
NISSEN, A. LCC analysis for switches and crossings: a case study from the Swedish Railway Network. International Journal of COMADEM. 2009, 12(2), 10–19. ISSN 1363-7681.
VITÁSEK, S., MĚŠŤANOVÁ, D. Life Cycle Cost of a Railroad Switch. Procedia Engineering. 2017, 196, 646–652. DOI: 10.1016/j.proeng.2017.08.053
MICHÁLEK, T., ŠLAPÁK, J., ŠPALEK, P., HORA, M. Hodnocení poškozujících účinků jízdy kolejových vozidel na kolej. In: Súčasné problémy v koľajových vozidlách: XXIV. medzinárodná konferencia, zborník prednášok, diel II. Žilina, VTS pri ŽU v Žiline, 2019, 65–73. ISBN: 978-80-89276-59-2.
MARSCHNIG, S. Fahrzeugkonzeption und Gleisverschleiß – ÖBB-Triebfahrzeugfaktor. Elektrische Bahnen. 2012, 110(6), 288–292. ISSN 0013-5437.
Nařízení komise (EU) č. 1299/2014 ze dne 18. listopadu 2014 o technických specifikacích pro interoperabilitu subsystému infrastruktura železničního systému v Evropské unii. In: Úřední věstník Evropské unie. L 356, 12. 12. 2014.
ZELENKA, J., HÁBA, A., KOHOUT, M. Vyhodnocení měření zrychlení na podvozku elektrické lokomotivy při průjezdu vybraných výhybek v úseku Praha–Přerov. Technická zpráva V4-20-AH-01. Česká Třebová: Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera, 2020.
ZELENKA, J., HÁBA, A., KOHOUT, M. Stanovení ekvivalentního zatížení srdcovkové části železniční výhybky při průjezdu vozidla prostřednictvím postupů uvedených v EN 14363. Certifikovaná metodika 95/2014-710-VV/1. 2014.