Vybrané problémy brzdění nákladních vozů s kotoučovou brzdou
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Bezpečnost železniční dopravy je ovlivněna také brzdicími schopnostmi vozidel. V případě vozů s kotoučovou brzdou nedochází při brzdění k čištění jízdní plochy kola, což v kombinaci s nárůstem součinitele tření při dobrzďování zvyšuje pravděpodobnost smyku dvojkolí, poškození jízdní plochy kola a prodloužení zábrzdné dráhy. Příspěvek se zabývá vybranými problémy brzdění nákladních vozů s kotoučovou brzdou, které jsou na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice aktuálně řešeny v rámci závěrečných prací studentů. Práce byly zaměřeny na zjišťování součinitele tření mezi kotoučem a brzdovým obložením v podmínkách firmy DAKO-CZ, a.s., a návrhem jednoduchého zařízení pro ochranu jízdní plochy kol při brzdění nákladních vozů kotoučovou brzdou.
Podrobnosti článku

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Přijat 2025-08-17
Publikován 2025-09-17
Reference
SCHWEIZERISCHE SICHERHEITSUNTERSUCHUNGSSTELLE (SUST). Abschlussbericht der Schweizerischen Sicherheitsuntersuchungsstelle SUST über die Entgleisung eines Güterzuges im Gotthard-Basistunnel vom 10. August 2023 in Faido (TI). Online. Dostupné z: https://www.sust.admin.ch/inhalte/BS/2023081002_GBT_SB_D.pdf. [citováno 2025-06-10]
VANIŠ, J. Experimentální ověření třecích vlastností brzdového obložení využitelného u nákladních vozů. Bakalářská práce. Pardubice: Univerzita Pardubice, DFJP, 2025.
ŘIHÁK, D. Návrh zařízení pro ochranu jízdní plochy kol při brzdění nákladních vozů kotoučovou brzdou. Diplomová práce. Univerzita Pardubice, DFJP, 2025.
ČSN EN 15328+A1:2024. Železniční aplikace – Brzdění – Brzdové destičky.
UIC CODE 541-3:2017. Brakes – Disc brakes and their application – General conditions for the certification of brake pads.
Nařízení komise (EU) č. 1302/2014 ze dne 18. listopadu 2014 o technické specifikaci pro interoperabilitu subsystému kolejová vozidla – lokomotivy a kolejová vozidla pro přepravu osob železničního systému v Evropské unii. In: Úřední věstník Evropské unie. L 356, 12. 12. 2014.
UIC CODE 541-05:2016. Brakes – Manufacturing specifications for various brake parts – Wheel Slide Protection device (WSP).
ČSN EN 14198+A2:2022. Železniční aplikace – Brzdění – Požadavky na brzdový systém vlaků tažených lokomotivou.
ČSN EN 15595+A1:2024. Železniční aplikace – Brzdění – Protismyková ochrana kola.
DANĚK, J. Rychlíková brzda DAKO-R. Praha, 1964.
ČSN EN 15273-2:2016. Železniční aplikace – Průjezdné průřezy tratí a obrysy vozidel. Část 2: Obrysy vozidel.
Tatravagónka Poprad. Online. Y25Lssi(f)-D. Funkční popis 2nápravovového podvozku. Dostupné z: https://tatravagonka.sk/file/2016/08/Y25Lssif_D_nahlad.pdf. [citováno 2025-06-10]