Pevnost nákladních vozů v minulosti a v současnosti

Obsah hlavního článku

Zdeněk Malkovský

Abstrakt

Příspěvek se zabývá problematikou dimenzování skříní železničních nákladních vozů. Je analyzován současný stav předpisů a jejich reálná aplikace. Požadavky v předpisech jsou konfrontovány s poznatky získanými při zkouškách a posuzování provozních pevnostních
poruch nákladních vozů. Jsou uvedeny náměty na změnu stávajících norem.

Podrobnosti článku

Jak citovat
Malkovský, Z. (2021). Pevnost nákladních vozů v minulosti a v současnosti. Současné problémy V kolejových Vozidlech, 25, 171–177. Získáno z https://spkv.upce.cz/index.php/spkv/article/view/2728
Sekce
Články

Reference

Směrnice 2001/16/ES Evropského parlamentu a Rady ze dne 19. března 2001, o interoperabilitě transevropského konvenčního železničního systému. In: Úřední věstník Evropských společenství. L 110, 20. 04. 2001.

Rozhodnutí komise č. 2006/861/ES ze dne 28. července 2006 o technické specifikaci pro interoperabilitu subsystému „Kolejová vozidla – nákladní vozy“ transevropského konvenčního železničního systému. In: Úřední věstník Evropské unie. L 344, 08. 12. 2006.

Nařízení Komise (EU) č.2013/321 ze dne 13. března 2013 o technické specifikaci pro interoperabilitu subsystému „Kolejová vozidla – nákladní vozy“ železničního systému v Evropské unii a o zrušení rozhodnutí Komise 2006/861/ES. In: Úřední věstník Evropské unie. L 104,

04. 2013.

ČSN EN 15085-3. Železniční aplikace – Svařování železničních kolejových vozidel a jejich částí – Část 3: Konstrukční požadavky. Praha: ČNI, 2008.

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2019/776 ze dne 16. května 2019, kterým se mění nařízení Komise (EU) č. 321/2013, (EU) č. 1299/2014, (EU) č. 1301/2014, (EU) č. 1302/2014, (EU) č. 1303/2014 a (EU) 2016/919 a prováděcí rozhodnutí Komise 2011/665/EU, pokud jde o soulad se směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/797 a provádění konkrétních cílů stanovených v rozhodnutí Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/1474. In: Úřední věstník Evropské unie. L 139 I, 27. 05. 2019.

ČSN EN 12663. Železniční aplikace – Pevnostní požadavky na konstrukce skříní kolejových vozidel. Praha: ČNI, 2001.

ČSN EN 12663-1+A1. Železniční aplikace – Pevnostní požadavky na konstrukce skříní kolejových vozidel – Část 1: Lokomotivy a vozidla osobní dopravy (a alternativní metoda pro nákladní vozy). Praha: ÚNMZ, 2015.

ČSN EN 12663-2. Železniční aplikace – Pevnostní požadavky na konstrukce skříní kolejových vozidel – Část 2: Nákladní vozy. Praha: ÚNMZ, 2010.

prEN 17149-3. Railway applications — Strength assessment of railway vehicle structures — Part 3: Fatigue strength assessment based on cumulative damage. Brussels: CEN, 2021.

ERRI B12/RP 60. Versuche zum Festigkeitsnachweis an Schienenfahrzeugen. Vorschriften für die Ausführung und für zulässige Beanspruchungen. 1. Ausgabe. Utrecht: ERRI, 1995.

ERRI B12/RP 17. Güterwagen – Versuchsprogramm für Güterwagen mit Untergestell und Wagenstrukturen aus Stahl (die für den Einbau der Automatischen Zug-Druck-Kupplung geeignet sind) und deren Drehgestelle mit stählernem Drehgestellrahmen. 8. Ausgabe. Utrecht:

ERRI, 1997.

DVS 1612. Gestaltung und Dauerfestigkeitsbewertung von Schweißverbindungen mit Stählen im Schienenfahrzeugbau. Düsseldorf: DVS Media GmbH, 2014.

FKM-Richtlinie. Rechnerischer Festigkeitsnachweis für Maschinen-bauteile aus Stahl, Eisenguss- und Aluminiumwerkstoffen. 7. überarbeitete Ausgabe. Frankfurt am Main: VDMA Verlag GmbH, 2020. ISBN 978-3-8163-0743-3.

SCHISCHKOFF, M., JOBSTFINKE, D., HECHT, M., HAGENLOCHER, S. Betriebsdaten und Simalationsergebnisse zur dynamischen Auslegung der DAK. Teil 1: Längsdynamik und Auflaufstöße. ZEVrail. Berlin: Georg Siemens Verlag, 2021, 145 (5), 164–171. ISSN 1618-8330.