Hodnocení užitných vlastností maziv a modifikátorů tření pro temeno kolejnice
Obsah hlavního článku
Abstrakt
Poměrně novým trendem v oblasti řízení tření mezi kolem a kolejnicí je aplikace tzv. modifikátorů tření nebo maziv na temeno kolejnice s cílem optimalizovat hodnotu součinitele adheze. Cílem příspěvku je představit tuto problematiku a demonstrovat možnosti laboratorního hodnocení výkonových parametrů maziv a modifikátorů tření určených pro aplikaci na temeno kolejnice. Diskutovány jsou důležité implikace pro předpis jejich aplikace.
Podrobnosti článku
Reference
STOCK, R., OLDKNOW, K., MITCHELL, D., VANDERMAREL, J. Top of rail friction control for heavy haul: status and opportunities. Melbourne, Australia: AusRail Plus 2015 Conference, 24.–26. 11. 2015.
SPIRYAGIN, M., SAJJAD, M., NIELSEN, D., SUN, Y.Q., RAMAN, D., CHATTOPADHYAY, D. Research methodology for evaluation of top-of-rail friction management in Australian heavy haul networks. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and
Rapid Transit. 2014, 228(6), 631–641. DOI: 10.1177/0954409714539943
EADIE, D., SANTORO, M., OLDKNOW, K., OKA, Y. Field studies of the effect of friction modifiers on short pitch corrugation generation in curves. Wear. 2008, 265(9–10), 1212–1221. DOI: 10.1016/j.wear.2008.02.028
EGANA, J. I., VINOLAS, J., GIL-NEGRETE, N. Effect of liquid high positive friction (HPF) modifier on wheel-rail contact and rail corrugation. Tribology International. 2005, 38(8), 769–774. DOI: 10.1016/j.triboint.2004.11.006
SUDA, Y., IWASA, T., KOMINE, H.,TOMEOKA, M., NAKAZAWA, H., MATSUMOTO, K. et al. Development of onboard friction control. Wear. 2005, 258(7–8), 1109–1114. DOI: 10.1016/j.wear.2004.03.059
STOCK, R., STANLAKE, L., HARDWICK, C., YU, M., EADIE, D., LEWIS, R. Material concepts for top of rail friction management – Classification, characterisation and application. Wear. 2016, 366–367, 225–232. DOI: 10.1016/j.wear.2016.05.028
LEWIS, S. R., LEWIS, R., EVANS, G., BUCKLEY-JOHNSTONE, L. E. Assessment of railway curve lubricant performance using a twin-disc tester. Wear. 2014, 314(1–2), 205-212. DOI: 10.1016/j.wear.2013.11.033
GALAS, R., OMASTA, M., KRUPKA, I., HARTL, M. Laboratory investigation of ability of oil-based friction modifiers to control adhesion at wheel-rail interface. Wear. 2016, 368–369, 230-238. DOI: 10.1016/j.wear.2016.09.015
GALAS, R., OMASTA, M., KRUPKA, I., HARTL, M. Case study: The influence of oil-based friction modifier quantity on tram braking distance and noise. Tribology in Industry. 2017, 39(2), 198–206. DOI: 10.24874/ti.2017.39.02.06