Hodnocení užitných vlastností maziv a modifikátorů tření pro temeno kolejnice

Obsah hlavního článku

Milan Omasta
Radovan Galas
Martin Valena
Martin Hartl

Abstrakt

Poměrně novým trendem v oblasti řízení tření mezi kolem a kolejnicí je aplikace tzv. modifikátorů tření nebo maziv na temeno kolejnice s cílem optimalizovat hodnotu součinitele adheze. Cílem příspěvku je představit tuto problematiku a demonstrovat možnosti laboratorního hodnocení výkonových parametrů maziv a modifikátorů tření určených pro aplikaci na temeno kolejnice. Diskutovány jsou důležité implikace pro předpis jejich aplikace.

Podrobnosti článku

Jak citovat
Omasta, M., Galas, R., Valena, M., & Hartl, M. (2021). Hodnocení užitných vlastností maziv a modifikátorů tření pro temeno kolejnice. Současné problémy V kolejových Vozidlech, 25, 225–232. Získáno z https://spkv.upce.cz/index.php/spkv/article/view/2735
Sekce
Články

Reference

STOCK, R., OLDKNOW, K., MITCHELL, D., VANDERMAREL, J. Top of rail friction control for heavy haul: status and opportunities. Melbourne, Australia: AusRail Plus 2015 Conference, 24.–26. 11. 2015.

SPIRYAGIN, M., SAJJAD, M., NIELSEN, D., SUN, Y.Q., RAMAN, D., CHATTOPADHYAY, D. Research methodology for evaluation of top-of-rail friction management in Australian heavy haul networks. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and

Rapid Transit. 2014, 228(6), 631–641. DOI: 10.1177/0954409714539943

EADIE, D., SANTORO, M., OLDKNOW, K., OKA, Y. Field studies of the effect of friction modifiers on short pitch corrugation generation in curves. Wear. 2008, 265(9–10), 1212–1221. DOI: 10.1016/j.wear.2008.02.028

EGANA, J. I., VINOLAS, J., GIL-NEGRETE, N. Effect of liquid high positive friction (HPF) modifier on wheel-rail contact and rail corrugation. Tribology International. 2005, 38(8), 769–774. DOI: 10.1016/j.triboint.2004.11.006

SUDA, Y., IWASA, T., KOMINE, H.,TOMEOKA, M., NAKAZAWA, H., MATSUMOTO, K. et al. Development of onboard friction control. Wear. 2005, 258(7–8), 1109–1114. DOI: 10.1016/j.wear.2004.03.059

STOCK, R., STANLAKE, L., HARDWICK, C., YU, M., EADIE, D., LEWIS, R. Material concepts for top of rail friction management – Classification, characterisation and application. Wear. 2016, 366–367, 225–232. DOI: 10.1016/j.wear.2016.05.028

LEWIS, S. R., LEWIS, R., EVANS, G., BUCKLEY-JOHNSTONE, L. E. Assessment of railway curve lubricant performance using a twin-disc tester. Wear. 2014, 314(1–2), 205-212. DOI: 10.1016/j.wear.2013.11.033

GALAS, R., OMASTA, M., KRUPKA, I., HARTL, M. Laboratory investigation of ability of oil-based friction modifiers to control adhesion at wheel-rail interface. Wear. 2016, 368–369, 230-238. DOI: 10.1016/j.wear.2016.09.015

GALAS, R., OMASTA, M., KRUPKA, I., HARTL, M. Case study: The influence of oil-based friction modifier quantity on tram braking distance and noise. Tribology in Industry. 2017, 39(2), 198–206. DOI: 10.24874/ti.2017.39.02.06