Poruchy náprav v důsledku nekvalitního nalisovaného spoje kola na nápravě
Obsah hlavního článku
Abstrakt
V příspěvku jsou popsány neblahé důsledky špatně provedeného lisovaného spoje kolonáprava, které vedou ke vzniku trhlin v oblasti sedla nápravy a v ojedinělých případech pak i k totálnímu lomu náprav se všemi těžkými následky. V praktickém provádění lisovaného spoje se v souladu s normativními předpisy kolo lisuje „za studena“ na nápravu lisovací silou, která je v průběhu lisování zaznamenávána a je vlastně jediným kontrolním parametrem vzniklého lisovaného spoje. Tento parametr je ale z hlediska kvality nalisovaného spoje naprosto nedostačující, respektive nemá dostatečnou vypovídací úroveň o pevnosti nalisovaného spoje. Příspěvek obsahuje popis důslednějšího způsobu kontroly provedeného lisovaného spoje, který by zaručil, že do provozu by se dostala pouze dvojkolí s kvalitně nalisovanými koly na nápravu.
Podrobnosti článku
Reference
CULEK, B., SCHMIDOVÁ, E., SVOBODA, V., SOUKUP, J., VÝBORNÝ, M. Metodika ověřování kvality lisovaného spoje kolo–náprava. Certifikovaná metodika č.j.173/2019-710-VV/1. 2019.
SVOBODA, V., ŠIMEČEK, J., KUBA, A. Protokol o měření MPM na železničním kole a nápravě. Protokol č. 02-5-1253/20-MPM. 2020.
UNIVERZITA PARDUBICE a VÚKV A.S. Způsob kontroly kvality provedeného lisovaného spoje, zejména u dvojkolí železniční kolo–náprava. Původci: CULEK, B., SCHMIDOVÁ, E., MALKOVSKÝ, Z., KMOCH, J., CULEK ml., B. Česká republika. Patentový spis CZ 308184 B6. 02. 01. 2020.
DUBOV, A. Metrological aspects in the Metal Magnetic Memory method. Praha: 3rd International Conference on Diagnostics of Structures and Components Using Metal Magnetic Memory Method, 22.–23.05.2019.