The Research and Application Possibilities for the Wheelset Active Steering System for Tramcars
Main Article Content
Abstract
This article deals with the application of an active wheelset steering technology in modern articulated trams. Indeed, tram lines in city centers often contain curves with very small radii, leading to a significant wheel and rail wear, a noise and vibration. The study proposes the integration of an actuator, originally developed for a conventional rolling stock, into the bogie of modern articulated trams with non-pivoting bogies and points out the challenges involved in such integration.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Accepted 2025-07-07
Published 2025-09-17
References
VRBA, J., KOLÁŘ, J. Možnosti aplikace aktivních prvků v kolejových vozidlech. In: Současné problémy v kolejových vozidlech: XXV. konference s mezinárodní účastí, sborník příspěvků. Pardubice: DFJP Univerzity Pardubice, 2021, s. 121–130. ISBN 978-80-7560-377-7.
Liebherr. Liebherr – Controlled Axle Steering (LiCAS). Online. YouTube. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=uutTVgqncoY. [citováno 2025-06-02]
LiCAS passes test successfully. Online. Liebherr. Dostupné z: https://www.liebherr.com/en/can/latest-news/news-press-releases/detail/licas-passes-test-successfully.html. [citováno 2025-06-02]
FU, B., BRUNI, S. Fault-tolerant design and evaluation for a railway bogie active steering system. Online. Vehicle System Dynamics. Vol. 60 (2022), no. 3, s. 810–834. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/00423114.2020.1838563. [citováno 2025-06-02]
HORŇÁK, R. EMA umí mazat či omezit rychlost. DP Kontakt. Roč. 23 (2018), č. 1, s. 12–14.
VRBA, J. Optimalizace algoritmu aktivního natáčení dvojkolí kloubové tramvaje v obloucích s velmi malými poloměry. In: Sborník příspěvků konference ŽELVA 2024. Praha: ČVUT v Praze, 2024, s. 73–85. ISBN 978-80-01-07332-2. Dostupné z: https://konferencezelva.cz/soubory/SBORNIK_final_ZELVA_2024.pdf. [citováno 2025-06-02]
VRBA, J. Reduction of wheel and rail wear by application of actuators in the primary suspension of an articulated tram. In: IRSA 2023: Tagungsband/proceedings. Hamburg: DVV Media group Eurailpress, 2024, s. 248–263.