Innovative Freight Bogie NP-X

Main Article Content

Stanislav Švéd
https://orcid.org/0009-0008-5849-5030
Petr Bauer
https://orcid.org/0000-0002-0940-3303
Tomáš Fridrichovský
https://orcid.org/0000-0001-8532-1951
Kryštof Havlík
https://orcid.org/0009-0006-6089-8635
Marián Moravčík
Jan Musil
https://orcid.org/0009-0003-4239-9398
Jan Pejša
Jan Pulda
https://orcid.org/0009-0008-4272-9381
Viliam Sakalik
https://orcid.org/0009-0000-7657-7250

Abstract

This article deals with the project of an innovative freight bogie. The bogie has standard gauge and is intended for maximum axle load 22.5 tons. The bogie family called NP-X is interchangeable with standard freight bogie Y25. Design of the bogie considers use of rubber springs, swing arms and other innovative elements. Aim of the project is to reflect actual and future requirements for freight bogies. The paper describes actual state of art and the outlook for next years of the grant project.

Article Details

How to Cite
Švéd, S., Bauer, P., Fridrichovský, T., Havlík, K., Moravčík, M., Musil, J., Pejša, J., Pulda, J. and Sakalik, V. (2025) “Innovative Freight Bogie NP-X”, Current Problems in Rail Vehicles, 27, pp. 265–271. doi: 10.46585/spkv20252676.
Section
Papers
Received 2025-06-23
Accepted 2025-07-28
Published 2025-09-17

References

ZÍSKAL, T., FRIDRICHOVSKÝ, T. Podvozek VÚKV-NP pro nákladní vozy – Vývoj a konstrukce. Zpráva č. 19-C 030. Praha: VÚKV a.s., 2019.

BAUER, P., ČAPEK, J., FRIDRICHOVSKÝ, T., KRULICH, P., MALKOVSKÝ, Z., MUSIL, J., ZÍSKAL, T. Bogie for freight wagon. In: 11th International Conference on Railway Bogies and Running Gears, conference proceedings. Budapest: Scientific Society of Mechanical Engineers, 2020, s. 87–93. ISBN 978-963-9058-42-2.

ČSN EN 13749+A1:2024. Železniční aplikace – Dvojkolí a podvozky – Metoda specifikování pevnostních požadavků na rámy podvozků.

ČSN EN 14363+A2:2024. Železniční aplikace – Zkoušení a simulace pro schvalování železničních vozidel z hlediska jízdních vlastností – Jízdní chování a stacionární zkoušky.