Selected Braking Problems of Freight Wagons with Disc Brake
Main Article Content
Abstract
The safety of rail transport is also affected by the braking capabilities of the vehicles. In the case of vehicles with disc brakes, there is no cleaning of the wheel surface during braking, which, combined with an increase in the coefficient of friction during braking, increases the probability of wheelset sliding, damage to the wheel surface and an increase in braking distance. The paper deals with selected problems of braking of freight wagons with disc brakes, which are currently being solved at the Faculty of Transport Engineering of the University of Pardubice as part of students' final theses. The theses were focused on the determination of the coefficient of friction between the disc and the brake pads in the conditions of the company DAKO-CZ, a.s., and on design of a simple device for the protection of the running surface of the wheels during braking of freight wagons by disc brakes.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Accepted 2025-08-17
Published 2025-09-17
References
SCHWEIZERISCHE SICHERHEITSUNTERSUCHUNGSSTELLE (SUST). Abschlussbericht der Schweizerischen Sicherheitsuntersuchungsstelle SUST über die Entgleisung eines Güterzuges im Gotthard-Basistunnel vom 10. August 2023 in Faido (TI). Online. Dostupné z: https://www.sust.admin.ch/inhalte/BS/2023081002_GBT_SB_D.pdf. [citováno 2025-06-10]
VANIŠ, J. Experimentální ověření třecích vlastností brzdového obložení využitelného u nákladních vozů. Bakalářská práce. Pardubice: Univerzita Pardubice, DFJP, 2025.
ŘIHÁK, D. Návrh zařízení pro ochranu jízdní plochy kol při brzdění nákladních vozů kotoučovou brzdou. Diplomová práce. Univerzita Pardubice, DFJP, 2025.
ČSN EN 15328+A1:2024. Železniční aplikace – Brzdění – Brzdové destičky.
UIC CODE 541-3:2017. Brakes – Disc brakes and their application – General conditions for the certification of brake pads.
Nařízení komise (EU) č. 1302/2014 ze dne 18. listopadu 2014 o technické specifikaci pro interoperabilitu subsystému kolejová vozidla – lokomotivy a kolejová vozidla pro přepravu osob železničního systému v Evropské unii. In: Úřední věstník Evropské unie. L 356, 12. 12. 2014.
UIC CODE 541-05:2016. Brakes – Manufacturing specifications for various brake parts – Wheel Slide Protection device (WSP).
ČSN EN 14198+A2:2022. Železniční aplikace – Brzdění – Požadavky na brzdový systém vlaků tažených lokomotivou.
ČSN EN 15595+A1:2024. Železniční aplikace – Brzdění – Protismyková ochrana kola.
DANĚK, J. Rychlíková brzda DAKO-R. Praha, 1964.
ČSN EN 15273-2:2016. Železniční aplikace – Průjezdné průřezy tratí a obrysy vozidel. Část 2: Obrysy vozidel.
Tatravagónka Poprad. Online. Y25Lssi(f)-D. Funkční popis 2nápravovového podvozku. Dostupné z: https://tatravagonka.sk/file/2016/08/Y25Lssif_D_nahlad.pdf. [citováno 2025-06-10]